Deze vijf eigenschappen moet je als moderne werknemer in huis hebben
1)
De
maatschappij verandert, en de arbeidsmarkt ook. Werkgevers verwachten bredere
kennis en een verdieping in de huidige vaardigheden, constateert het UWV na
onderzoek. Dit zijn de vijf competenties waar je als moderne werknemer over
moet beschikken.
2) Het
UWV baseert de vondsten op onderzoek van de afgelopen jaren naar verschillende
sectoren en een enquête onder tweeduizend werkgevers. ,,Hoe verschillend de
werkzaamheden in sectoren ook zijn, we zien ook een rode draad lopen in
verschillende onderzoeken. We zien vijf competenties die overal terugkomen en
waar steeds meer om wordt gevraagd’’, zegt arbeidsmarktadviseur Freek Kalkhoven
van het UWV.
1. Goede digitale vaardigheden
3)
De ondervraagde werknemers noemen het goed
overweg kunnen met computers en andere digitale hulpmiddelen het meest als
vaardigheid die zij graag zien bij werknemers. Dat geldt ook voor banen waarbij
mensen niet de hele dag achter een bureau met scherm zitten te werken.
Kalkhoven: ,,In het onderwijs moeten leraren overweg kunnen met een digitale
leeromgeving. In de horeca werken ze met handcomputers om bestellingen door te
geven. Die gebruiken ze in de detailhandel weer om bestellingen te
controleren.’’
4) Ook
het kunnen werken met data blijkt steeds belangrijker. ,,In steeds meer
sectoren, zoals de land- en tuinbouw, wordt data gebruikt voor het
optimaliseren van de bedrijfsvoering. In de zorg kunnen patiënten met
zelfmeetapparatuur bepaalde waardes zelf bijhouden. Als werknemer moet je die
wel correct weten te interpreteren.’’
2. ….
5)
De uitdrukking ‘de klant is koning’ staat bij
veel bedrijven centraal. Het vraagt een vriendelijke, geduldige, maar vooral
klantgerichte houding van werknemers om mensen tevreden te houden. ,,Het is de
tijd waarin we leven. Consumenten stellen hoge eisen. Met een druk op de knop
kunnen ze een aankoop doen. Die moet aan hun verwachtingen voldoen én tijdig
thuis bezorgd worden.’’ Die ene klant die een negatieve recensie schrijft op
sociale media, kan anderen immers bewegen over te stappen naar de
concurrent.
6) Met
dezelfde kritische houding worden werknemer ook geconfronteerd in beroepen
waarin je niet eens met klanten te maken hebt. ,,Als leraar word je soms
geconfronteerd met mondige ouders, in de zorg zullen patiënten het je vertellen
wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Daar moet je mee om kunnen
gaan.’’
3. Probleemoplossend vermogen
7)
Het is natuurlijk niet zo dat een werkgever
vroeger niet verwachtte dat je een probleem op kon lossen. Het zijn wel de
problemen zelf die iets anders zijn dan voorheen. ,,Deze competentie hangt
samen met het toenemende gebruik van data. Je moet oog kunnen hebben voor het
hele proces en kunnen zien waar het misgaat.’’ Veel beroepen vragen
tegenwoordig om een bredere kijk op de zaken. ,,Vroeger had je ICT-functies
waarbij je de hele dag alleen maar codes aan het inkloppen was. Nu zie je dat
die functies uitgebreider zijn. Je moet ook langs klanten kunnen gaan, hun
kwesties aan kunnen horen en kunnen besluiten wat de volgende stap moet zijn.’’
4. Samenwerken buiten het vakgebied
8)
In de moderne arbeidsmarkt moet je over de
schutting kunnen kijken, constateert Kalkhoven. ,,We werken steeds vaker samen
met mensen uit andere vakgebieden. Bijvoorbeeld in een fabriek moet de maker
van een product overleggen met de afdeling Sales waarom iets niet verkoopt en
wat er moet gebeuren’’
9) Het
kan ook om samenwerkingen buiten het bedrijf zelf gaan. ,,Een leraar moet
bijvoorbeeld contact opzoeken met het bedrijfsleven om stageplaatsen te
regelen voor zijn leerlingen. Je moet samen kunnen werken met mensen die anders
werken en vaak ook anders over zaken denken dan jij.’’
5. Snel aan kunnen passen aan veranderingen
10) ,,Naar
mijn mening is dit een van de
belangrijkste competenties. De arbeidsmarkt beweegt snel dus je moet kunnen
schakelen’’, aldus Kalkhoven. ,,Als werknemer moet je je inzetten om bij te
blijven in je vakgebied én het niet erg vinden om andere taken op je te nemen
als dat nodig is.’’
Up-to-date
11) Weten
wat werkgevers vragen is niet alleen van belang als je werkzoekend bent, zegt
Kalkhoven. ,,Ook als je al heel lang hetzelfde werk doet, moet je bewust zijn
van de verandering in wat er gevraagd wordt. Als je je baan om wat voor reden
dan ook toch kwijtraakt, hoe sta je er dan voor op de arbeidsmarkt?’’ Het kan
lastig zijn om tijd vrij te maken om vaardigheden op te vijzelen, weet hij.
,,Maar ook met een klein beetje meer kennis houd je jezelf beter up-to-date.
Een klantgerichtheidstraining of een training om je digitale vaardigheden te
verbeteren kan zeker de moeite waard zijn.’’
bron: Algemeen Dagblad, 24 september 2019 Auteur: Priscilla van Agteren
Vragen bij
de tekst:
Noteer de antwoorden zelf op papier.
- Wat is het onderwerp van de tekst?
- De moderne werknemer
- Vijf competenties
- Onderzoek van de UVW
- Uit welke alinea(‘s) bestaat de inleiding?
- Alinea 1
- Alinea 2
- Alinea 1 en 2
- Uit welke alinea(‘s) bestaat het middenstuk?
- Alinea 2 tot en met 10
- Alinea 2 tot en met 11
- Alinea 3 tot en met 10
- Alinea 3 tot en met 11
- Uit welke alinea(‘s) bestaat het slot?
- Deze tekst heeft geen slot
- Alinea 11
- Alinea 10 en 11
- Wat is het doel van de schrijver van deze tekst?
- De schrijver geeft informatie over de 5
competenties waarover de moderne werkgever moet beschikken.
- De schrijver probeert de lezer ervan te
overtuigen dat het belangrijk is om goed te kunnen samenwerken en te
zorgen voor goede digitale vaardigheden.
- De schrijver legt uit wat je moet doen om een
nieuwe baan te krijgen en hoe je je snel kan aanpassen.
- De schrijver probeert de lezer over te halen om
cursussen te volgen zodat je je eigen problemen kan oplossen.
- Wat is de tekstsoort?
- Een onderzoeksverslag
- Een nieuwsbericht
- Een column
- Een instructie
- Deze tekst is
- Subjectief, want de tekst bestaat vooral uit
feiten.
- Subjectief, want je leest vooral veel meningen.
- Objectief, want de tekst bestaat vooral uit
feiten.
- Objectief, want je leest vooral veel meningen.
- Wat is een goed tussenkopje boven alinea 5 en 6?
- Consumenten
- Hoge eisen van consumenten
- Kritische houding
- Servicegerichtheid
- Wat is de kernzin van alinea 4?
- Ook het kunnen werken met data blijkt steeds
belangrijker.
- In steeds meer sectoren, zoals de land- en
tuinbouw, wordt data gebruikt voor het optimaliseren van de
bedrijfsvoering.
- In de zorg kunnen patiënten met
zelfmeetapparatuur bepaalde waardes zelf bijhouden.
- Als werknemer moet je die wel correct weten te
interpreteren.
- In alinea 2 staat: ‘We zien vijf competenties die overal
terugkomen en waar steeds meer om wordt gevraagd’.
- Dit is een feit.
- Dit is een mening.
- Wat is het zinsverband in de zin: ‘Met dezelfde kritische
houding worden werknemer ook geconfronteerd in beroepen waarin je niet eens
met klanten te maken hebt’?
- oorzaak-gevolg
- doel-middel
- opsomming
- tegenstelling
- In alinea 6 staat: Een leraar moet bijvoorbeeld contact
opzoeken met het bedrijfsleven om stageplaatsen te regelen voor
zijn leerlingen.
Wat geeft
het woordje ‘om’ in deze zin aan?
- oorzaak-gevolg
- doel-middel
- opsomming
- tegenstelling
- Waarnaar verwijst het woord ‘dit’ in alinea 10?
- snel aan kunnen passen aan veranderingen
- de arbeidsmarkt beweegt snel
- samen kunnen werken