Vakbond opent meldpunt stagemisbruik voor (leerling) verzorgenden
05 NOV 2019
1. Vakbond FNV Zorg & Welzijn heeft een meldpunt
geopend waar leerlingen/stagiaires en verzorgenden werkzaam in onder andere de VVT,
misstanden rondom stages kunnen melden. FNV-woordvoerder Daniëlle van Essen
legt uit.
Wat
is de aanleiding van dit meldpunt?
2.
‘We kregen van het NPO Radio 1 programma De Reporter
meldingen van leerlingen die handelingen moesten verrichten, terwijl zij
hiertoe niet bevoegd waren. Iets wat onze achterban herkent: leerlingen
werken bijvoorbeeld alleen op een groep mensen met dementie, of moesten
medicatie geven terwijl ze hier niet bevoegd voor zijn. Om te zien hoe groot
dit probleem nu eigenlijk is, hebben we het meldpunt in het leven geroepen. En
om leerlingen en verzorgenden een plek te geven waar ze dit soort dingen kunnen
aankaarten.’
Waardoor
komen dit soort misstanden?
3.
‘De werkdruk in de zorg is enorm, en het begeleiden
van een leerling of stagiair kost veel tijd. Die tijd krijgen verzorgenden niet
altijd van hun werkgever, wat tot gevolg kan hebben dat leerlingen alleen
werken of handelingen doen die ze niet goed kunnen. Terwijl een leerling altijd
boventallig moet staan en niet als volwaardige kracht mogen worden ingezet.’
Wat
zijn mogelijke gevolgen van deze misstanden?
4.
‘Het kan de gezondheid van de cliënten in gevaar
brengen. Maar het kan leerlingen ook ontmoedigen om in de zorg te werken. Als
je eerste ervaring met de werkvloer niet fijn is, en je onzeker maakt, kun je
afhaken. Maar goed, dat gaan we nu goed onderzoeken met het meldpunt.’
Wat
gaan jullie met de meldingen doen?
5.
‘Als we alles geïnventariseerd hebben, kijken we welke
stappen we kunnen ondernemen. Als er bijvoorbeeld tien meldingen zijn over
dezelfde werkgever, dan kunnen we hiermee in gesprek gaan.’
6.
Het meldpunt sluit op 25 november 2019.
Vragen over de tekst:
1.
Wat is het onderwerp van de tekst?
a.
Vakbond FNV
b.
Meldpunt
c.
(Leerling) verzorgenden
2.
Uit welke alinea(‘s) bestaat de inleiding?
a.
Alinea 1
b.
Alinea 2
c.
Alinea 1 en 2
d.
Er is geen
inleiding
3.
Uit welke alinea(‘s) bestaat het middenstuk?
a.
Alinea 1 t/m 5
b.
Alinea 2 t/m 5
c.
Alinea 3 en 4
d.
Alinea 3, 4 en 5
4.
Wat is het doel van deze tekst?
a.
De lezer informeren over het meldpunt en activeren om
misstanden te melden.
b.
De lezer overtuigen dat hij misstanden moet melden bij
het meldpunt van de FNV.
c.
De lezer uitleggen hoe hij misstanden in de zorg kan
melden.
d.
De lezer amuseren en overhalen om misstanden te melden
bij het meldpunt van de FNV.
5.
Wat is het deelonderwerp van alinea 3?
a.
Wat misstanden zijn.
b.
Wat de gevolgen zijn van de misstanden.
c.
Wat de oorzaak is van de misstanden.
d.
Een leerling moet altijd boventallig zijn.
6.
In alinea 2 staat: ‘We kregen van het NPO Radio 1
programma De Reporter meldingen van leerlingen die handelingen moesten
verrichten, terwijl zij hiertoe niet bevoegd waren.
Dit is een
a.
feit
b.
mening
7.
In alinea 2 staat ‘Iets wat onze achterban
herkent’. Wat wordt er bedoeld met achterban?
a.
Leerlingen in de zorg
b.
Leden van de vakbond
c.
Medewerkers van het programma Reporter
d.
Zorgvragers in de VVT
8.
Wat wordt er bedoeld met de term ‘bevoegd’?
a.
Je hebt het recht om een handeling te doen.
b.
Je hebt genoeg vaardigheden om een handeling te doen.
c.
Je bent in staat om een handeling te doen.
9.
Hoeveel gevolgen van de misstanden worden in de tekst
genoemd?
a.
Twee
b.
Drie
c.
Vier
10. Wat wordt er
gedaan met de meldingen?
a.
Niets.
b.
Mogelijk gaan ze in gesprek met bepaalde werkgevers.
c.
De vakbond gaat stappen ondernemen tegen de
misstanden.