Werknemers in gehandicaptenzorg mogen baas officieel negeren


1.       Werknemers in de gehandicaptenzorg hebben een primeur. In hun cao is, voor het eerst in Nederland, het recht op onbereikbaarheid opgenomen. Ze hoeven vanaf nu niet meer op vrije dagen te reageren op berichtjes of telefoontjes van de baas.

2.       Niet eerder werd zo’n akkoord in Nederland gesloten. Volgens vakbond FNV kwam het verzoek vanuit de leden zelf. Ze zijn het zat om altijd maar bereikbaar te moeten zijn. ,,Vrij betekent nu echt vrij voor de werknemers,” zegt FNV-bestuurder Karim Skalli.

3.       Door het grote tekort aan personeel in de gehandicaptenzorg worden werknemers constant belast met de vraag of ze extra willen werken. Skalli: ,,Via appgroepjes krijgen werknemers continu verzoekjes binnen voor het oppakken van een extra dienst. Als ze hier geen gehoor aangeven, worden ze door hun werkgever vreemd aangekeken.” Het zit volgens Skalli in de werkcultuur ingebakken, daarnaast zijn zorgverleners van nature ontzettend begaan met hun cliënten. ,,Mensen in de gehandicaptenzorg hebben een groot verantwoordelijkheidsbesef.” Nee zeggen terwijl hun hulp nodig is, is hierdoor erg lastig.

Brandjes
4.       Veel werknemers kunnen deze druk niet aan en vallen uit. ,,Er heerst een groot ziekteverzuim onder werknemers in deze sector, omdat de werkdruk erg hoog is. Daarom is het erg mooi dat onbereikbaarheid in de cao komt,” aldus Skalli. De nieuwe afspraak garandeert dat werknemers echt vrij zijn op hun vrije dag. Tijdens deze dagen kunnen de zorgverleners nu zorgeloos genieten zonder gestoord te worden en zonder brandjes te hoeven blussen.

5.       Er werken in Nederland 177.000 mensen in de gehandicaptenzorg. ,,Zo’n simpele zin in een akkoord, is dus veel waard voor heel veel mensen. Dit zou voor heel de zorgbranche een mooie afspraak zijn,” benadrukt Skalli. De FNV wil dan ook in andere cao’s het recht op onbereikbaarheid opnemen als leden aangeven dit onderwerp belangrijk te vinden.

Europa
6.       Andere landen in Europa zijn al langer met het thema bezig. In Frankrijk is het sinds 2017 zelfs in de wet opgenomen dat je buiten werktijd het recht hebt om onbereikbaar te zijn. Vanaf 1 september vorig jaar geldt voor werknemers van supermarktketen Lidl België en Luxemburg dat er tussen 18.00 en 07.00 uur geen interne e-mails aankomen. Lidl wil medewerkers zo de kans geven om hun hoofd volledig leeg te maken. Meer bedrijven in Europa hanteren dergelijke regels voor hun werknemers. In Nederland is hier nog geen sprake van, behalve dus binnenkort in de gehandicaptenzorg.
Bron: Algemeen Dagblad, Sanne Wolters 25 september 2019

Vragen over de tekst. Noteer de antwoorden op papier of in een Worddocument. 

1.     Wat is het onderwerp van de tekst?
a.     cao
b.     bereikbaarheid
c.      een primeur

2.     Uit welke alinea(‘s) bestaat de inleiding?
a.     Alinea 1
b.     Alinea 2
c.      Alinea 1 en 2
d.     Alinea 1, 2 en 3

3.     Uit welke alinea(‘s) bestaat het middenstuk?
a.     Alinea 2 t/m 4
b.     Alinea 2 t/m 5
c.      Alinea 3 t/m 5
d.     Alinea 3 t/m 6

4.     Uit welke alinea(‘s) bestaat het slot?
a.     Er is geen slot
b.     Alinea 5 en 6
c.      Alinea 6

5.     Wat is het tekstdoel?
a.     De schrijver wil de lezer informeren over een nieuwe afspraak in de cao.
b.     De schrijver wil de lezer ervan overtuigen dat onbereikbaarheid in de cao moet worden opgenomen.
c.      De schrijver wil de lezer uitleggen hoe je kan voorkomen dat je in je vrije tijd wordt gebeld door je baas.

6.     Wat voor soort tekst is dit?
a.     cao
b.     nieuwsbericht
c.      column
d.     uitleg

7.     Deze tekst is
a.     Een objectieve tekst
b.     Een subjectieve tekst
c.      Een negatieve tekst

8.     In alinea 4 staat “Tijdens deze dagen kunnen de zorgverleners nu zorgeloos genieten zonder gestoord te worden en zonder brandjes te hoeven blussen.”
Wat bedoelt de schrijver met ‘zonder brandjes te hoeven blussen’?
a.     Zonder problemen te hoeven oplossen
b.     Zonder te hoeven komen om brand te blussen.
c.      Zonder gebeld te worden door de werkgever.

9.    Hoe zou je deze tekst het beste kunnen samenvatten?
a.     In de gehandicaptenzorg is er voor het allereerst een nieuwe cao afgesproken, dit is een primeur.
b.     Werknemers in de gehandicaptenzorg hebben nu het recht om niet bereikbaar te zijn voor collega’s en werkgever.
c.      Werkers in de gehandicaptenzorg zijn het zat om altijd maar bereikbaar te zijn, daarom willen ze een primeur in de cao.

10.  Wat is de functie van de laatste alinea?
a.     Hier geeft de schrijver een conclusie.
b.     Hier staat nog wat extra informatie in.
c.      Hier wordt de tekst samengevat.





Populaire posts van deze blog

Hoe voer je een goed gesprek? 4 Tips + vragenformulier

Vakbond opent meldpunt stagemisbruik voor (leerling) verzorgenden

Fraudeurs nepsite Dixons adverteren op Marktplaats